dr Szymon Czapliński

Jednostka: Dydaktyka » Wydział Psychologii, Pedagogiki i Nauk Humanistycznych » Instytut Psychologii, Katedra Psychologii Społecznej i Biznesu


Doktor nauk humanistycznych w zakresie Psychologii. Psycholog społeczny realizujący badania w obszarach: psychologii polityki (autoidentyfikacja polityczna a treść przekonań politycznych), psychologii uprzedzeń (stereotypy płciowe) oraz tworzenia kwestionariuszy i testów. Współpracował (i publikował) z naukowcami ze Stanów zjednoczonych, Kanady i Hiszpanii. Stypendysta European Association of Experimental Social Psychology wizytował New York University (2004 rok).

Założyciel Laboratorium Badawczego Psychologii Społecznej w KA. Autor opublikowanego Kwestionariusza Radzenia Sobie w Sytuacjach Trudnych (dla uczniów szkół podstawowych). Brał udział w tworzeniu kilku innych kwestionariuszy.
Autor kilkudziesięciu kursów/przedmiotów akademickich realizowanych (przez niego) na kierunkach: Psychologia, Pedagogika, Prawo, Socjologia. Autor  kursów blended learningowych i e-learningowych (Negocjacje; Psychologia emocji i motywacji). Metodyk e-learningu w Centrum e-learningu KA. Promotor i recenzent kilkudziesięciu prac magisterskich. Prowadził szkolenia dla wykładowców KA z zakresu dydaktyki.
Ukończył całościowy kurs psychoterapii atestowany przez Sekcję Naukową Psychoterapii i Sekcję Naukową Terapii Rodzin Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego przy Szpitalu Psychiatrycznym im. Dr Babińskiego. Prowadzi praktykę psychoterapeutyczną we własnym gabinecie (nurt psychodynamiczny).

Najważniejsze publikacje:
•    Gałkowska, A., Czerniak, A., Czapliński, S., & Stach, R. (2018). "Serving Two Masters – What Kind of Resistance to Influence Allows Maintaining a Positive Image?". Social Psychology Bulettin 13(4).   
•    Czapliński, S. (2011) Kwestionariusz Radzenia Sobie w Sytuacjach Trudnych (KRSST) : podręcznik testu - wersja dla uczniów szkoły podstawowej. Kraków : Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne sp. z o.o. : Ministerstwo Edukacji Narodowej, ISBN 978-83-7571-183-7.
•    Kay, A., Czapliński, S., Jost, J. (2009) Left-right ideological differences in system justification following exposure to complementary versus noncomplementary stereotype exemplars. European Journal of Social Psychology. March, p.124-134.
•    Czapliński, S. (2007) Czy bogaci są mniej uczciwi od biednych? Treść mitów legitymizujących status quo [in:] J. Klebaniuk, (Ed.) Fenomen Nierównści społecznch. ENETEIA, Warszawa, pages. 377-396.
•    Czapliński, S. (2007) Mity które pomagają legitymizować nierówności społeczne. [in:] K., Skarżyńska, , U. Jakubowska (Ed.) Kolokwia Chodakowskie VI – Demokracja – doświadczanie zmian. Academica, Warszawa.
•    Kossowska, M., Czapliński, Sz. (2004) Otwartość - zamkniętość poznawcza w odmiennych warunkach kulturowych - badania w Polsce, Ukrainie i Belgii. [in:] K., Skarżyńska, , U. Jakubowska (Ed.)  Kolokwia Chodakowskie IV – Demokracja – Psychologiczne koszty I zyski. SWPS Warszawa, strony 276-283.

Obecnie Prodziekan na Wydziale Psychologii, Pedagogiki i Nauk Humanistycznych.

Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego - www.ka.edu.pl. Kontakt | Polityka prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Logotyp funduszy europejskich